Hírek

Elévült telefondíjat is követelhet a fogyasztótól a szolgáltató?

Gyakran tapasztalható, hogy a telefonszolgáltatók vagy más szolgáltatók olyan tartozásokkal kapcsolatban küldenek felszólító levelet az ügyfeleiknek, amelyek már elévültek. Olyan is előfordul, hogy e szolgáltatók az elévült követelés behajtására fizetési meghagyásos eljárást kezdeményeznek az ügyféllel szemben. Megtehetik-e ezt, és mi a teendő ilyen esetben?

Az elévülési idő


A követelések általános elévülési ideje 5 év. Azonban vannak olyan tartozások, amelyekre a jogszabályok ennél rövidebb elévülési időt állapítanak meg. 1 év alatt évülnek el például a hírközlési szolgáltatásokra vonatkozó szerződésből származó követelések, amelyek körébe tartoznak a telefonszolgáltatásra vonatkozó szerződések is. Ugyancsak 1 év az elévülési ideje a parkolási díj és pótdíj, valamint tömegközlekedési pótdíj tartozásoknak is.

 
Fontos tudni, hogy a 2014. március 15. előtt keletkezett tartozások esetében a fizetési felszólítás az elévülési időt megszakítja. Tehát, ha a szolgáltatótól az elévülési idő letelte előtt felszólító levelet kaptunk, akkor ettől az időponttól az elévülési idő újra kezdődött. Az új Polgári Törvénykönyv szerint viszont már nem szakítja meg az elévülést a fizetésre való írásbeli felszólítás, így a 2014. március 15. utáni tartozások esetében a felszólító levél nem indítja újra az elévülési időt.
 
 
Behajthatják-e az elévült követelést?

A szolgáltató jogosult arra, hogy az elévült követelésre vonatkozó felszólító levelet küldjön ki. Ennek az oka, hogy a közhiedelemmel ellentétben az elévülés a tartozást nem szünteti meg, hanem csak azt zárja ki, hogy állami, bírósági eszközökkel be lehessen hajtani. Ebből következik az is, ha például önként befizetjük az elévült tartozásunkat, akkor azt már nem követelhetjük vissza. 

 
A szolgáltató még azt is megteheti, hogy fizetési meghagyást kér az ügyfele ellen, vagy pert indít. Nagyon fontos tudni, hogy az elévülést sem a bíróság, sem a végrehajtó hivatalból nem veszi figyelembe. A tartozás elévülésére az adósnak kifejezetten hivatkoznia kell, különben végül a tartozást akár bírósági végrehajtás útján is behajthatják tőle.
 
 
Mit tegyünk, ha elévült követelést akarnak behajtani?


Ha a szolgáltató elévült követelésre vonatkozóan küld felszólító levelet, akkor érdemes válaszunkban az elévülésre hivatkozni. Ha ennek ellenére a szolgáltató bírósági útra tereli a dolgot, akkor a korábbi válaszlevél még önmagában nem elég, hanem magában a fizetési meghagyásos eljárásban, illetve a bíróság előtt is hivatkozni kell a tartozás elévülésesre.
Ha pedig már végrehajtási eljárás indult az elévült tartozás ügyében, mert például az elévülési kifogást korábban elmulasztottuk, akkor a végrehajtás megszüntetése iránt kell pert indítanunk, elévülésre hivatkozva. Persze, nem érdemes a végrehajtásig várni a kifogással, ugyanis ebben az esetben előfordulhat, hogy a végrehajtási költségek egy része már minket fog terhelni.
 

 

Dr. Szabó Gergely

ügyvéd

 

Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda

A megbízható jogi képviselő

info@kocsis-iroda.hu

(1) 266-6621

 


A fenti rövid tájékoztatás a teljesség igénye nélkül, figyelemfelhívó célzattal készült, mely nem minősül jogi tanácsadásnak.

 

 

 
 

Cím:   H-1137 Budapest, Radnóti Miklós u.34.

Tel :   1/301-0370

Nyitvatartás: 9.00-17.00

Web:  www.miosz.huhttps://www.facebook.com/miosz.ingatlankozvetitok?fref=ts

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük